Na terenie Powiatu Zduńskowolskiego, w Zduńskiej Woli Karsznicach, znajduje się Skansen Lokomotyw. Jest pamiątką z lat świetności ważnego węzła kolejowego jakim były Karsznice na trasie magistrali węglowej Śląsk-Porty. Powstał w 1990 r. z inicjatywy ówczesnych pracowników i naczelnika Zakładu Taboru Zduńska Wola Karsznice. Po wielu latach, nieco zapomniany i zaniedbany, na skutek przekształceń własnościowych stał się Filią Muzeum Historii Miasta Zduńska Wola. Dzięki włączeniu w struktury istniejącej placówki kultury, zaangażowaniu lokalnych władz i pasjonatów kolejnictwa, powoli wraca do dawnego blasku i już teraz jest swego rodzaju wizytówką kolejarskiego osiedla, a także miasta i regionu.
W ciągu ostatnich lat Skansen odwiedzili goście z wielu zakątków Polski, jak i świata. Wizytówką Skansenu jest wąskotorowa lokomotywa parowa Px48-1723 z 1953 r. z tenderem ustawiona przy wjeździe na osiedle Karsznice u zbiegu ulic Karsznickiej i Łaskiej w Zduńskiej Woli. Zanim trafiła do zbiorów, przez krótki czas stanowiła atrakcje na terenie karsznickiego przedszkola.
Po przekroczeniu bramy Skansenu zwiedzających witają trzy parowozy manewrowe: TKp-20 "Śląsk". TKh-4027 "Ferrum", TKb-10 "Baziel". Na przeciwko nich stoi parowy żuraw samojezdny z 1943 r. wyprodukowany przez amerykańską firmę Industrail Brownhoist Corporation i przekazany Polsce w 1945 r. w ramach pomocy gospodarczej. Obok niego znajduje się wirowy pług odśnieżny W-14 z 1944 r. również o napędzie parowym.
Jednym z największych eksponatów Skansenu jest parowóz Ty 246-22 "American" wyprodukowany w 1947 roku w USA. Jest jednocześnie jedynym zachowanym w Polsce parowozem tej serii!
Polska kupiła 100 sztuk tej lokomotywy z przeznaczeniem do prowadzenia pociągów towarowych na magistrali Śląsk-Porty. W swoim czasie były to maszyny o wielu nowoczesnych rozwiązaniach technicznych. Jednym z nich był mechaniczny podajnik węgla, tzw. stoker (w Skansenie również jako oddzielny eksponat).
Na terenie Skansenu znajdują się liczne parowozy używane do prowadzenia lekkich i ciężkich pociągów, a także pociągów pospiesznych, towarowych, manewrowych, ratunkowych czy obsługi bocznic. Niektóre z nich budowane były z części niemieckich parowozów wojennych. Ciekawymi eksponatami są: wagon bagażowy z 1922 roku (Wirtemberskiej Kolei Miejskiej) oraz wagon towarowy kryty z 1914 roku (spotykany w składach pociągów towarowych w okresie II Wojny Światowej, używany w transportach wojskowych, a także do przewozu więźniów obozów koncentracyjnych. Najstarszym obiektem na terenie Skansenu jest wrak "Wirtemberskiego" wagonu osobowego systemu amerykańskiego z 1866 roku.
Na terenie Skansenu znajduje się również Izba Historii zlokalizowana w zabytkowym budynku dawnej olejarni z 1931 r. Zgromadzone są tam pamiątki, dokumenty, fotografie, prezentujące dzieje tutejszego zakładu i ludzi z nim związanych. Wśród zbiorów są trofea sportowe, modele lokomotyw, a także pamiątki dokumentujące działalność kolejarskiego ruchu oporu w czasie II Wojny Światowej.
W Skansenie zobaczyć można szereg innych urządzeń technicznych eksploatowanych na kolei. Są to między innymi:
- Lokomobila z 1942 r. - maszyna parowo-tłokowa produkcji niemieckiej przeznaczona do napędu generatora prądu i pomp w małych elektrowniach.
- Silnik spalinowy Perkun z 1928 roku. Ten typ silników był stosowany w przepompowniach kolejowych stacji wodnych.
- Agregat prądotwórczy z 1936 r.
- Tokarka kołowa produkcji amerykańskiej z 1945 r.
- Ślimakowy podajnik stokera.
Ciekawostką jest wagonik kolejki z Gubałówki z 1936 r. wraz z maszyną napędową, silnikiem i hamulcem produkcji szwajcarskiej.
Galeria zdjęć:
Autor: Muzeum Historii Miasta Zduńska Wola
Informacje organizacyjne dla wycieczek szkolnych:
Adres: |
Skansen Lokomotyw i Urządzeń Technicznych Zduńska Wola Karsznice - Filia Muzeum Historii Miasta Zduńska Wola |
Telefon kontaktowy: | 43 823 48 43 lub 667 041 898 |
Adres e-mail: | Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
Adres www: | |
Parking dla autobusów: |
Obecnie w trakcie budowy (zakończenie planowane na marzec 2020 r.), tymczasowy parking na podjeździe do bramy wjazdowej. |
Szczegółowy cennik dla grup zorganizowanych i gości indywidualnych: |
bilet normalny 5,00 zł |
Cennik przewodników: |
przewodnik 20,00 zł |
Minimalny czas zwiedzania: | 60 minut |
Maksymalny czas zwiedzania: |
120-180 minut |
Godziny i dni otwarcia: |
wtorek-piątek w godzinach 10.00-16.00 |
Lekcje muzealne/warsztaty dla szkół: |
Obszerny pakiet edukacyjny znajduje się na stronie: http://muzeumzdunskawola.pl/edukacja/oferta-edukacyjna/lekcje-muzealne/ |
Ważne informacje dla wycieczek szkolnych: | Ze względów BHP zwiedzanie odbywa się z przewodnikiem |
Stałe ekspozycje: |
Unikatowa kolekcja Taboru Kolejowego z XX w. |