wtorek, 20 wrzesień 2016 08:37

Jak przygotować wycieczkę szkolną

Napisał
Oceń ten artykuł
(1 głos)
Przedstawiamy zestawienie obowiązków wszystkich osób związanych z organizacją wycieczki szkolnej. Warto zapoznać się z tą listą niezależnie od tego czy jesteś organizatorem wycieczki czy też rodzicem, którego dziecko będzie uczestnikiem wycieczki.

Obowiązki Dyrektora szkoły:

  • Wyznacza kierownika wycieczki.
  • Określa liczbę uczestników przypadających na jednego opiekuna w zależności od wieku, stopnia rozwoju psychofizycznego, stanu zdrowia, stopnia zdyscyplinowania, specyfiki wycieczki lub imprezy turystycznej.
  • Zatwierdza Kartę wycieczki.
  • Podpisuje z przewoźnikiem lub biurem podróży umowę, w której szczegółowo opisane są prawa i obowiązki stron oraz wymagania dotyczące stanu technicznego i wyposażenia pojazdu.
  • Udziela instruktażu kierownikowi i opiekunom wycieczki.
  • Deponuje zgody rodziców/prawnych opiekunów na wyjazd dziecka na wycieczkę oraz aktualną listę uczestników wycieczki lub imprezy turystycznej zawierającą dane ucznia wraz z numerem telefonu do rodziców.
  • Utrzymuje kontakt telefoniczny z kierownikiem wyjazdu do czasu zakończenia imprezy.
  • Po zakończeniu wycieczki przyjmuje sprawozdanie od kierownika.
  • Powiadamia organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny w przypadku organizacji wycieczki zagranicznej.

 

Obowiązki kierownika wycieczki:

  • Zapoznaje się z procedurami organizacji wycieczek lub imprez turystycznych przyjętych w szkole/placówce.
  • Opracowuje harmonogram wycieczki, w którym muszą się znaleźć: data, godzina, miejsce wyjazdu oraz powrotu, przybliżona ilość km, zwiedzane miejscowości, program, adres miejsc noclegowych i żywieniowych.
  • Z uczestnikami opracowuje szczegółowy program wycieczki. Może posiłkować się propozycjami podmiotu, którego przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka.
  • Opracowuje szczegółową Kartę wycieczki i zatwierdza u dyrektora szkoły lub placówki.
  • Zapoznaje uczestników z Regulaminem wycieczki.
  • Określa zadania dla opiekunów.
  • Dokonuje podziału zadań wśród uczestników.
  • Zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania od rozpoczęcia do zakończenia wycieczki.
  • Organizuje oraz zapewnia transport, wyżywienie, noclegi.
  • Rozmieszcza uczestników wycieczki w autokarze/pojeździe. Osoby źle znoszące podróż, sprawiające trudności wychowawcze umieszcza przy opiekunach.
  • Zajmuje miejsce obok kierowcy i zdecydowanie reaguje na sytuacje łamiące zasady bezpieczeństwa:
  • Dokonuje zgłoszenia do właściwej miejscowo jednostki Policji lub Inspekcji Transportu Drogowego kierowcy i autokaru do kontroli.
  • Posiada aktualny wykaz uczestników wycieczki - egzemplarz nr 1 wraz z adresami rodziców (opiekunów) i numerami telefonów. Na wykazie uczestników powinien zostać odnotowany także numer miejsca przypisany personalnie danej osobie. Drugi egzemplarz przekazany być powinien Dyrektorowi szkoły.
  • Sprawdza listę obecności i udziela krótkiego instruktażu wszystkim uczestnikom wycieczki, w którym uwzględnia następujące zagadnienia:
  • zapoznanie wszystkich uczestników z kierunkami ewakuacji (w tym z lokalizacją szyb awaryjnych i lokalizacją młotków do wybijania szyb oraz sposobem ich użycia),
  • miejsce rozmieszczenia sprzętu gaśniczego, apteczki,
  • poinformowanie o zapięciu pasów bezpieczeństwa w pojeździe (autokarze) wyposażonym w pasy,
  • podanie trasy przejazdu, przewidywanego okresu podróży oraz wyznaczonych miejsc postoju na odpoczynek,
  • przypomnienie, że uczestnicy wycieczki zajmują swoje wyznaczone miejsca i nie mogą ich zmieniać podczas jazdy bez zgody opiekuna,
  • poinformowanie o zakazie w trakcie jazdy: spacerowania po pojeździe, siedzenia tyłem, bądź na oparciach, picia zwłaszcza gorących napojów, podróżowania w pozycji stojącej, otwierania drzwi i blokowania w nich zamków, samowolnego otwierania okien i wyrzucania czegokolwiek przez okno pojazdu (autokaru).
  • Dysponuje środkami przeznaczonymi na wycieczkę.
  • Jest odpowiedzialny za przestrzeganie postanowień Regulaminu wycieczki i realizację programu zawartego w Karcie wycieczki.
  • Składa Dyrektorowi szkoły lub placówki sprawozdanie z zakończonej wycieczki.

 

Obowiązki opiekunów wycieczki szkolnej (opiekunami mogą być nauczyciele lub inne osoby pełnoletnie po uzyskaniu zgody dyrektora):

  • Wraz z kierownikiem wycieczki są zobowiązani do sprawdzenia pojazdu (autokaru) pod kątem rozmieszczenia gaśnic, awaryjnych wyjść bezpieczeństwa (okien) oraz młotków do ich wybijania, drożności drzwi, a także miejsca przechowywania apteczki pierwszej pomocy.
  • Powinni posiadać przyporządkowaną imienną listę podopiecznych.
  • Są odpowiedzialni za zapięcie pasów bezpieczeństwa przez uczestników, nad którymi sprawują opiekę w pojeździe (autobusie) wyposażonym w pasy bezpieczeństwa.
  • Wsiadają do pojazdu (autokaru) ostatni, a wysiadają jako pierwsi.
  • Powinni zwracać uwagę na zachowanie uczestników wycieczki/ imprezy i szybko reagować w razie jakichkolwiek nieprawidłowości.
  • Powinni zapoznać się z procedurami postępowania w następujących sytuacjach:
    • w przypadku awarii pojazdu (autobusu), wypadku, pożaru lub innych zagrożeń,
    • w przypadku zaginięcia uczestnika wycieczki,
    • w przypadku nagłej choroby uczestnika.
  • Współdziałają z kierownikiem wycieczki w realizacji programu i harmonogramu wycieczki i wykonywaniu zleconych przez niego zadań.
  • Odpowiadają za:
    • dopilnowanie, by wszyscy przydzieleni do opieki uczestnicy przestrzegali Regulaminu wycieczki, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
    • sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem przez uczestników przydzielonych im zadań,
    • sprawdzanie stanu osobowego uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdów oraz po przybyciu do punktu docelowego

 

Czytany 4201 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 01 luty 2022 11:47
REKLAMA
REKLAMA